Hoito- ja palvelusuunnitelma

Asiakkaan kokonaistilanne kartoitetaan hoitosuhteen alkaessa. Kokonaistilannetta tarkoittaessa kirjataan muistiin henkilötiuedot sekä omaisten ja läheisten tiedot. Tämän lisäksi kartoitetaan hoitoon tulon syy , diagnoosi ja/tai oireet sekä mahdolliset hoito-ongelmat . Kokonaistilanteen kartoituksessa kiinnitetään huomiota asiakkaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen tilaan ja kartoitetaan hoitoon vaikuttavat kulttuuriset ja/tai uskonnoliset taustatiedot. Kokonaistilanteen kartoituksen jälkeen kirjataan muistiin hoito-ja palvelusuunnitelma. Hoito- ja palvelusuunnitelmasta selviävät asiakkaan tarpeet, hoidon tavoitteet, ja hoidossa huomioitavat asiat sekä se, miten tavoitteiden toteutumista arvioidaan. Hoito- ja palvelusuunnitelma tehdään yleensä moniammatillisessa työtyhmässä, ja omahoitajalla on suunnitelman tekemisessä ja toteuttamisessa keskeinen rooli. Asiakkaan tulee saada vaikuttaa hoito- ja palvelusuunnitelman sisältöön mahdollisimman paljon. Asiakas on oman elämänsä  asiantuntija ja voi kertoa hoitosuunnitelmaan liittyen tärkeää tietoa. Asiakkaan mukana olo suunnitelman teossa mahdollistaa parhaiten asiakkaan toivwiswn huomioon ottamisen. Aina asiakkaan läsnäolo ei ole kuitenkaan mahdollista, esimerkiksi silloin kun asiakkaan toimintakyky on niin alhainen, ettei hän kykene kommunikoimaan. On hyvä miettiä etukäteen voisiko hoito-ja palvelusuunnitelmantekoon ottaa mukaan  myös asiakkaan lähiomaisen.

Hoito- ja huolenpitotyön prosessi

-Asiakkaan tilanteen kartoittaminen
-Hoito-ja huolenpitotyön suunnittelu
-Hoito- ja huolenpitotyön ja hoito-ja palvelusuunnitelman toteuttaminen
-Hoito- ja huolenpitotyön arvioiminen
-Asiakkuuden päättyminen

Asiakkaan hoito-ja huolenpitotyön tarpeiden kartoittaminen on jatkuvaa, sillä asiakkaan tarpeet vaihtelevat  toimintakyvyn ja kunnon mukaan. Etenkin asiakkuuden alkaessa tarpeiden kartoittamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Asiakkaan tarpeita voidaan kartoittaa haastattelemalla asiakasta, hänen lähiomaistaan, tai aikaisemmin asiakkaan kanssa työskenneleitä henkilöitä ja siten keräämällä tietoa asiakkaan tarpeista sekä hyödyntämällä erilaisia asiakaskartoituslomakkeita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti